Undervisningsforløb i AI, teknik og etik, til undervisere inden for erhvervsøkonomi og markedsføring (Gennemført Q2 - 2022)
Available in English
Projektets output - AI - kurser
AI projekt er for undervisere og studerende på erhvervsøkonomiske uddannelser på erhvervsakademierne og CBS.
Der er udviklet seks undervisningsforløb, som er tilgængelige og klar til brug i undervisningen.
Ved siden af de seks undervisningsforløb er der udviklet nogle kompetenceudviklingsforløb, som udruster underviser med viden og færdigheder til at facilitere undervisningen med bredere indsigt indenfor AI, både med hensyn til teknik og etik.
Når du tilgår de enkelte undervisningsforløb, vil det fremgå tydeligt hvilke kompetenceudviklingsforløb, der anbefales underviseren at gennemgå inden undervisningen afvikles.
Til højre på denne side kan du se hvordan du tilgår materialet.
Se kort introduktionsvideo om materialerne HER.
De seks undervisningsforløb
A1 Customer Satisfaction | A2 Fraud Detection | A3 Bookkeeping |
A4 Customer Segmentation | A5 Creditworthiness | A6 Chatbots |
Formålet med projektet
Det har to formål:
- At udvikle seks online, skalerbare AI-pakker, som giver studerende og undervisere kompetencer i anvendelsen af AI.
Læs mere om indholdet af de 6 AI studenterpakker HER - At udvikle online skalerbare kompetenceudviklingsforløb, som giver undervisere viden og færdigheder inden for AI.
De skal klæde underviserne på til at facilitere undervisning i en eller flere af de seks studierettede AI-pakker
De består af moduler indenfor teknologiforståelse, samt etiske, filosofiske og samfundsmæssige aspekter.
Projektbaggrund
AI og maskinlæring bliver mere og mere centrale teknologier i forbindelse med erhvervsøkonomi, kundeservice, markedsføring, salg, kundetilfredshed, økonomistyring og finansøkonomi på tværs af brancher? Teknologierne anvendes til blandt andet mønstergenkendelse, forudsigelser og segmenteringer i forbindelse med udvikling og optimering af produkter og services. Teknologierne og deres brug er i hastig udvikling og har potentialet til at øge vores kapacitet for databehandling, produktivitet og giver dermed et øget potentiale for forretningsudvikling og vækst.
Med disse praktiske og kommercielle fordele, kommer dog også store etiske dilemmaer. For hvad er for eksempel implikationerne af, at teknologierne høster mere data om os som individer, og dermed opnår mere indsigt i os end vi selv har? Og hvad gør det for eksempel ved vores mulighed for at beskytte vores privatliv og retssikkerhed?
De nye teknologier kalder på ny viden, færdigheder og kompetencer, der ruster os til at drage de potentielt store fordele med hensyntagen til relevante etiske overvejelser.
Målgruppen
Målgruppen for det samlede kompetenceudviklingsforløb er undervisere og deres studerende på de erhvervsøkonomiske fag, samt markedsføringsfag, på de otte erhvervsakademier og CBS.
Målgruppen for AI studenterpakkerne er studerende på uddannelser så som markedsføringsøkonom, finansøkonom, handelsøkonom og Financial Controller med tilhørende professionsbacheloruddannelser E-handel og International handel og markedsføring, samt Finansbachelor på de otte erhvervsakademier. Også bacheloruddannelser på CBS f.eks. HA Almen, HA (jur), HA (it), HA (mak), HA (kom) og BSc (blc).
AI pakkerne vil også med stor fordel kunne integreres i andre uddannelser, f.eks. logistik, administration, service, startup, innovation, oplevelsesdesign, softwareudvikling, jura, etc. etc.
Har du spørgsmål eller brug for hjælp, så kontakt projektets kontaktperson.