Peter Thaysen 0 Comments

AI Moderator

Projektet sigter efter at omsætte den eksisterende viden om læring gennem dialog og gruppe-løsning af opgaver med den generative AI teknologi. Der har været eksperimenteret med generativ AI som chatbot-assistenter, både for studerende og undervisere, men selve udviklingen af det program som skal muliggøre arbejdet, har hidtil være fraværende. I stedet har man anvendt standardløsninger. Projektet sigter altså på udviklingen af det program som underviseren kan bruge til at facilitere brugen af AI i undervisningens dialogbaserede indhold. Med underviserstyret menes der med underviseren som den der styrer AI facilitatoren indholdsmæssigt og didaktisk.

Hvordan kan AI bruges ikke bare som en hjælper for den enkelte studerende, men som en facilitator af hvordan studerende arbejder sammen – også uden for den strukturerede studie-tid hvor der ikke er en underviser til rådighed. Dialog uden styring kan være svær: ikke alle bliver hørt, emnet glider af sporet, det kan være svært at få taget noter, og resumeet bliver usikkert. Pointer bliver glemt og punkter falder ud i farten. Men samtidig er dialog en fantastisk læringsvej, hvorigennem både nye ideer og løsninger kan genereres, diskuteres og vurderes. Dialog er en særligt god indgangsvinkel til løsning af komplekse problemstillinger og til gruppearbejde generelt. Derfor er det vigtigt at kunne indlejre denne didaktiske viden i produkter som gør det muligt at omsætte de muligheder som AI giver til brugbar undervisnings-teknologi som alle undervisere kan benytte let og intuitivt.

Projektet realiseres i et Samarbejde mellem SmartLearning, Cphbusiness og Cambridge University.