smartlearning logo

Et af konferencens stor emner, var fremtidens verden; den verden vi skal uddanne til.

En verden hvor robotter, algoritmer og kunstig intelligens (artificial intelligence, AI) spiller en dominierende rolle. Som konsekvens heraf vil mange brancher få færre ansatte. Det gælder ikke kun brancher, hvor arbejdskraften er let at erstatte. 

Allerede nu gør kunstig intelligens en del af arbejdet for jurister. Her anvendes AI til at gennemsøge materialer, eksempelvis mail-korrespondancer i firmaer, hvis de er involveret i en retssag.

AI bruges også til at finde præcedens i tidligere sager. Alle sager i historien kan gennemlæses på få minutter.

Lignende tendens gør sig gældende i sundhedsvæsenet. AI kan diagnosticere på niveau med en en nyuddannet læge og er allerede et vigtig redskab til at stille diagnoser.

AI har desuden lige bestået optagelsesprøven til et universitet i Japan.


De mennesker, der sidder i jobfunktioner, som kan overtages af teknologien, omtales som ‘meat puppets.’ Dukker hvis opgaver snart erstattes af robotter.

Hvilken funktion uddanner vi så de unge mennesker til?

Et forslag er, at de studerende skal lære human-exclusive complex-system cognitive tools, det vil sige opgaver og funktioner, der er så komplekse, at de kun kan løses af mennesker, f.eks. opgaver der kræver kognitive værktøjer, kreativitet, smag og følelser.

AI ventes ligeledes at få en stor rolle i LMS og undervisning. AI lærer den studerendes adfærdsmønstre at kende og tilpasser så undervisningen derefter.

Forsøg fra Khan Academy har vist, at AI kan forudsige elevers fejl i matematikopgaverne langt bedre end deres underviser.

AI kan også give et bud på materialet til undervisningen på baggrund af din PowerPoint. AI kan allerede i dag købes som en vare hos Amazon, IBM og Microsoft. 

Blandt de mere jordnære råd var: Lav videoer, der slutter med spørgsmålet: “Hvad ville du gøre i den situation?"

Hvorefter de studerende i åbent forum skal fortælle, hvad de ville gøre og kommentere på de andres forslag.

Et andet råd var, at du skal huske at lave undervisning, der taler til både sind og hjerte, fordi vi lærer bedst, når vores følelser er i spil. Dette er et kendt men godt råd at huske i forbindelse med online undervisning, hvor der ikke er direkte menneskekontakt. 

Desuden blev det pointeret igen, at du lærer mest på arbejdet, når det sker i samspil med dine kollegaer. Her tales der om 70/20/10 modellen.

Det er derfor vigtigt, at vi husker ikke at tage praksis ind i undervisningen, men at flytte undervisningen ud i praksis, gennem vores opgaver.


Læs mere om 70/20/10 modellen her. 


Læs mere om Artificial intelligence her.


MIT Technology review skriver om kunstig intelligens her.

Tilbage