Hos SmartLearning benytter vi cookies for at gøre din oplevelse af hjemmesiden bedre. Ved fortsat brug af hjemmesiden samtykker du til vores brug af cookies.   Læs mere     OK
smartlearning logo

7 Tips til dig, der skal afvikle din undervisning online

Af: Else Svensgaard, marts 2020

Hvis du står over for at skulle flytte din undervisning online og skal holde virtuelle møder. Så er der en række faktorer, du bør tage højde for.

Rigtig mange kender ordet og formatet webinar, og rigtig mange har deltaget i et webinar, hvor man sidder og lytter passivt. Et webinar giver associationer til noget man tænder for og lytter med på. Denne her artikel handler ikke om webinar, men om online undervisning, derfor omtaler vi det som et online møde, hvor man mødes synkront via et videokonferencesystem.

Vores erfaring er, at du ikke kan afholde traditionelle forelæsning med slides på et online møde. Gør du det, vil du højst sandsynligt opleve, at dine deltagere med garanti bliver fjerne i blikket, fordi de er hoppet over på Facebook.

Online møder skal afvikles med henblik på dialog og interaktion, tempoet skal være højt, og deltagerne skal selv på banen så hurtigt som muligt. Og det allervigtigste ved online undervisning: Det handler om læring.

 

#1 Afstem forventningerne

Inden du beder dine studerende om at logge på et online møde, skal du afstemme forventninger med dem om, hvad der skal foregå.

En af de største udfordringer i online møder er passive deltagere. Det skyldes ofte, at deltagerne forventer at forblive anonyme og passive uden video og lyd, mens underviseren forventer, at deltagerne skal sige noget og interagere med video på.

Derfor skal du lave en plan med klare mål for, hvad der skal ske, hvad er dit læringsmål? Det skal du kommunikere ud til dine deltagere. Så alle ved og forstår din intention med timen. Hvis du forventer, at deltagerne er på med video og lyd, så skriv det ud inden.

Når du starter mødet, så mind deltagerne om at du forventer aktiv deltagelse. Forklar også hvordan du forventer, de skal kommunikere undervejs. I chatten? Via mikrofonen. Skal de række hånden op?

 

 Viden Interview Else img hænder

 

#2 Teknisk tryghed

At der er styr på teknikken, er en forudsætning for et vellykket online møde.

Vi anbefaler altid, at alle deltagere er på med eget webcam, og er på med lyd. Det giver mere nærvær i mødet frem for, at man sidder to eller flere ved den samme computer.

Derfor husk at kommunikere ud inden, at det er din forventning, at deres webcam og lyd fungerer. De fleste programmer tillader, at de studerende kan teste det selv inden. Det er vigtigt, at dine deltagere tester deres udstyr inden, så du ikke skal bruge de første 10 minutter på en eller to deltagere, der ikke kan få det til at fungere.

 

Giv dine studerende de informationer og den hjælp, de har brug for. Det inkluderer:
  • Forventningsafstemme inden, hvad skal der ske på mødet
  • Forklare hvordan de kommer på ved at klikke på linket
  • Forklare hvordan de tilslutter mikrofon og video
  • Send dem en guide til teknik inden
  • Sende en mail et kvarter før start med link til mødet.

 

#3 Giv dine deltagere et kropssprog

Øjnene og ansigtet udgør størstedelen af kropssproget på et online møde. Helt lavpraktisk betyder det, at der være masser af lys på ansigtet, så man kan se øjnene. Det kan være ved at tage skrivebordslampen og sætte den med spot på ansigtet, så der er ekstra lys på ansigtet.

Dit webcam skal være i øjenhøjde. Det vil sige, at de fleste skal stable deres bærbar op på nogle bøger, så man ikke sidder i frøperspektiv med dobbelthage og kig op i næseborene. Der er ikke meget kropssprog at arbejde med på et online møde, men det der er, skal være helt tydeligt.

Når du starter så forklar dine deltagere, at et online møde godt kan virke koldt sammenlignet med et fysisk møde. Det skyldes blandt andet, at vi glemmer vores kropssprog.

Mind derfor dine deltagere om at spejle hinandens kropssprog. Dvs. når en smiler smil igen, nik aktivt, hvis du er enig med den der taler og brug dine hænder, når du taler og gestikulerer. Det gør man helt automatisk, når man mødes fysisk, men det sker ikke af sig selv online, og skal derfor trænes.

Overdriv gerne dit eget kropssprog for at få energi ind i dit møde. Det kan virke fjollet og for meget, men det virker - og som faciliator skal du være det gode eksempel.

Det handler om, at du får skabt et rum med varme og tillid. En måde at få opbygget denne varme i mødet kan være, at man får brugt sin krop sammen, griner sammen eller deler noget personligt sammen.

 

Forslag til icebreakers
  • Kongens efterfølgere
  • Fortæl 1 minut om en ting på dit skrivebord
  • Check ind: Lav en runde, hvad checker du ind med?
  • Dans sammen. Del en musikvideo, hvor I skal følge dansetrinene
  • Dæk dit webcam til og forandre noget ved dit udseende eller baggrund gæt efterfølgende hvad det er
  • Gæt og grimasser med fagets begreber

 

Viden Interview Else img håndsoprækning

 

#4 Drop forelæsningen

Den største fordel ved virtuel læring er, at du ikke behøver at forlade dit skrivebord. Den største udfordring ved virtuel læring er, at du ikke behøver at forlade dit eget skrivebord. Din opgave bliver, at få deltagerne så involveret, at de ikke har tid til at tjekke mails og Facebook.

Derfor er det vigtigt, at du aktiverer dine deltagere tidligt og med jævne mellemrum. Vi anbefaler aktivitet hver 10. minut, og så skal dine deltagere på banen. Fx ved at sætte dem ud i grupper, hvor de skal arbejde med den model, du lige har præsenteret. Du kan sagtens dele viden, men du kan ikke gøre det i lang tid ad gangen.

Så tænk over hvordan du hele tiden kan få dine deltagere på banen via øvelser. Overvej, hvordan du kan bryde din oprindelig undervisning op i små nano-bites, som du fodrer dine studerende med ind i mellem aktiviteter.

Husk at også at starte interaktionen, så tidligt som muligt, så deltagerne allerede fra starten finder ud af, det her møde kræver min fuld deltagelse.

 

#5 Brug breakout-rooms

En metode til at holde energien oppe er at bruge breakout rooms. Det vil sige, at du sender deltagerne ud i virtuelle grupper og lade dem løse opgaver sammen.

Der kan være 2-6 deltagere i hvert rum, og du bestemmer selv, hvor lang tid de skal være derude. Vi anbefaler alt mellem 2-15 minutter ad gangen alt efter øvelsens karakter.

Break out rooms er en funktion de fleste videokonference systemer understøtter. Det kan være angstprovokerende som underviser første gang du smider dine deltagere ud i grupper, for du mister kontrollen med, hvad der foregår ude i rummene. Du har dog mulighed for at besøge de forskellige virtuelle rum, og du kan altid kalde alle deltagerne tilbage.

Når breakout rooms er så gode, er det fordi deltagerne bliver tvunget til selv at komme på banen uden facilitatorens indblanding.

Inden du sender deltagere i breakout rooms, er det vigtigt, at alle har forstået, hvad opgaven går ud på, få dem til at nikke til, at de har forstået opgaven. Undervejs kan du sende beskeder ud til dem, om hvor lang tid der er tilbage, eller hvad de skal lave, og de har også mulighed for at bede om hjælp. Det kan være en god ide at afprøve denne funktion med sine kollegaer inden man går i luften.

 

#6 Uventede problemer

Når nettet svigter, du bliver smidt af, aktiviteterne går ikke som planlagt eller en studerende

stjæler alt tiden med tekniske problemer, så kan gode råd være dyre. Derfor skal du forberede dig på det uventede, så du kan tage det roligt, når det sker.

 

Her er tre ting vi anbefaler at du gør
  • Forklar dine deltagere hvad de skal gøre, hvis din teknik svigter, hvis du fryser undervejs eller falder ud. Forklar dem at de skal blive hængende og at mødet ikke er slut, hvis du går i sort, men at du kommer på igen. Det giver dig arbejdsro til at finde en nødløsning.
  • Lær platformen at kende. Prøv alle værktøjerne. Tryk på knapperne, find ud af hvad der sker? Under mødet kommer du måske til at trykke på noget ved et uheld, der popper op, vid derfor på forhånd, hvordan du ruller det tilbage. Du skal vide, hvad knapperne gør.
  • Hav tekniske alternativer klar fx en ekstra computer, der er fuldt opladet, et ekstra headset eller hav din telefon klar med batteri og de rette apps.

 

#7 Forbered dig og lav en drejebog

Det kræver forberedelse at holde et godt virtuelt møde. Når vi arbejder med online møder udarbejder vi en drejebog, der planlægger hvad vi skal minut for minut, så du kan holde et godt tempo, og ved hvad du skal.

Herunder kan du se et uddrag af en drejebog.

Eksempel på drejebog