smartlearning logo

Vi lever allerede i en verden, hvor robotter, algoritmer og kunstig intelligens, også kaldet artificial intelligence, udgør en stor del af vores samlede arbejdskraft.

Tidligere stjal robotter kun jobs i industrien, men i dag gør de det også i vores videnssamfund. Juristers arbejde med at skimme tusindvis af dokumenter under store retssager, gøres i dag af computere, der kan trawle arkiver igennem for specifikke ord og emner. 

Praktiserende læger må se sig slået af den kunstige intelligens. En patients første diagnose stilles i dag med større statistisk sikkerhed, hvis den stilles af en computer. Denne automatisering betyder, at mange mennesker i dag sidder i jobfunktioner, hvis arbejdsopgaver snart kan løses af computere. Nye jobs opstår, men endnu flere forsvinder. 

Mennesker kommer til at skifte fag, ikke fordi de vil, men fordi deres fag forsvinder. Derfor må vi som de første stille spørgsmålet: hvilken funktion uddanner vi unge mennesker til? Svaret er, at vi uddanner til human-exclusive complex-system cognitive tools.

Det vil sige opgaver og funktioner, der er så komplekse, at de kun kan løses af mennesker (human-exclusive). Det er opgaver, der kræver kognitive værktøjer, altså fag der er er så komplekse, at de ikke kan automatiseres eksempelvis:

  • De kreative fag
  • Fingerfærdighed, f.eks. tandlæger
  • At kunne koordinere fine bevægelser
  • Håndelag f.eks. en fysioterapeut eller en kirurg 
  • Ting der forandrer sig
  • Originalitet, kreative og kloge løsninger
  • Kunst, video, musik og æstetik, dans, film.

Hvordan ser fremtiden af læring ud for dig? Skriv os en kommentar nedenunder.

Her kan du finde inspiration:

LÆS OM ALLE VORES IGANGVÆRENDE PROJEKTER HERUNDER