smartlearning logo

#1 —  Innovations tre søjler

Sandy Parker, der arbejder som Vice President - Amazon Web Services, har fortalt om Amazons tre innovations ingredienser, som er:

  • Super intelligence/ kundefokuseret
  • Super speed/ skabe diverse/ agile teams
  • Super synergy/ samarbejder på tværs

I hendes tale gik hun meget op i, at kunder bør være midtpunktet i en forretnings motivation. Dem der udviser empati for sine kunder/studerende, er dem der opnår succes. “Great products/services comes from understanding customers”

Efter hendes mening bør al produkt/ydelsesudvikling starte med at tage udgangspunkt i kunden. “We push ourselves to invent on behalf of the customer”

Sandy refererer til Amazons berømte Flywheel, som defineres på følgende måde:

“A flywheel is a system where each of the components is an accelerator. Invest in any one of the components and, as the flywheel spins, it benefits all components. And the flywheel spinning is how the system grows”

download

Du kan læse mere om konceptet her.

Derudover mener Sandy at hurtig beslutningsagilitet er vigtigt i en innovationscyklus. Et innovationsteam skal ikke være større end man “ernærer/fodrer med to pizzaer til forkost”, og refererer dermed til det kendte “Two-Pizza Team”,  som Amazons CEO Jeff Bezos har fundet på.

Konceptet går ud på at dynamiske teams ikke må være større end 5-6 mennesker (og helst ikke alt for sultne), for at undgå at koordination, kommunikation og beslutningstagning bliver for besværlig.

Skærmbillede 2018 04 09 kl. 09.15.54

Noget der lyder som Fast Food kan blive til videnskab. Med nedenstående formel kan du regne ud hvor mange kontaktpunkter der findes i dit team. 

Skærmbillede 2018 04 01 kl. 14.03.29

Jo flere kontaktpunkter jo svære bliver samarbejdet.


#2 — Design har aldrig været så vigtig som nu

John Maeda —  professor fra det berømte MIT —har skrevet sin årlige rapport om vigtigheden af udvikling af design.

Rapporten er ikke helt færdig, men allerede nu kan det konkluderes:

Design har aldrig været så vigtig, som det er nu — især Computational Design. Ved Computational Design forstår man udvikling og anvendelse af design i det digitale rum, såsom design af computerbaseret processer, UX og UI. I Computational Design tænker man de to mere kendte former for design ind:

  • Classical Design - er en designtype, der centrerer sig om produktion, kreation og forbedring af produkter og værker. Den var drivkraften bag den industrielle revolution. “There is a right way to make what is perfect, crafted and complete”.
  • Design Thinking -  er en designtype, der baserer sig på empati og er et værktøj til innovation. “Because execution has outpaced innovation, and experience matters”. Tjek det aller nyeste metode Design Sprint ud.

Skærmbillede 2018 04 09 kl. 11.48.54

Ikke overraskende forudser Maeda at kunstig intelligens får en større rolle i fremtiden. Kunstig intelligens kan ikke forholde sig til minioritetsmålgrupper. Inclusive design, som er en designtype, der koncenterer sig om at tilrettelægge processer og produkter, der tilgodeser minioritetsmålgrupper, bliver derfor vigtig. I inclusive design vil kunstig intelligens bruges som et design værktøj, mens menneskets rolle er at få blik for de parametre, som skal inkluderes. 

“Diversity is being invited to the party. Inclusion is being invited to dance.”

Du finder rapporten her (laptop version).

Hvis du skal starte med digital visualisering, så tjek disse kilder ud:


#3 — Blockchain er med til at forandre verden

Blockchain teknologien er omtalt i de fleste medier, og det er der en grund til.

Hvis man lytter til feltets forskellige eksperter, blandt andet Joseph Lubin, så har Blockchain det samme potentiale som Internet protocol i sin tid havde. Blockchain forandrer, lige som Internet protocol, både den måde vi kommunikerer med hinanden og håndterer og deler filer. Derudover er Law-makers og andre lovregulerede institutioner, der standardiserer og regulerer, udfordret af Blockchain. Vi ser derfor at de begynder at forholde sig til blokchain teknologien. Uanset sektor vil vi fremadrettet blive oversvømmet af smarte løsninger, som afløser værdi-sligende middlemen.

Det store kommercielle udbrud vil formenlig først komme om 1-2 år, men det er i hvert fald noget, man bør holde øje med.

Nuværende eksempler, som er værd at nævne, er: Uport, som hjælper med at identificere befolkning i den schweiziske by Zug, Ujo Music, som støtter rettigheder for musiker og Civil, som står sustainable journalisme.


Bonus - bedste håndbog 

Digital dannelse er en ting. Campus Sonar er kommet med Higher Ed Social Listening Handbook. Den skal hjælpe dig til at få adgang til hjælpsom & vital information, spotte trends, kommunikere mere effektivt, og besvare ukorrekt information. Du kan downloade bogen her.

Skærmbillede 2018 04 01 kl. 14.50.02


Bonus II - bedste app

Prøv U-Scanner, en gratis app, som hjælper dig med lave de bedste billeder fra PowerPoint, Keynote og andre skærm-illustrationer. Du kan downloade app'en her. 

com.cyberlink.yousnap featured


Bonus III - bedste bog

I år har Rohit Bhargava præsenteret sin bog “15 not-so-obvious trends”som kan findes på denne hjemmeside: Non-Obvious Company.

712j2On12zL


Bonus IV - bedste citat

"Fra mobile-first til voice-first"

Eddy Cue,  Apple's senior vice president of Internet Software and Services

Ifølge eksperterne er stemme-styrrede systemer det nye sort. Og hvis man kigger på de forskellige udviklinger så giver det ret god mening. Her kommer de forskellige argumenter:

  • Voice-recognition (sprog-erkendelse) er blevet udviklet så det er tæt på at være lige så god som den menneskelige forståelse. Alle moderne smartphones har tjenester som benytter sig af voice-recognition, for eksempel SIRI.
  • Vækst af marked for de såkaldte Smartspeaker er vokset med 103% siden 2016, det er mere end alle andre markeder (Smartphone, Smart-TV, osv...). Kun cryptovaluta som Bitcoin og Ethereum kan imponere med bedre vækst.
  • Brug af voice-recognition og -styring er  gør det nemmere at benytte computer eller smartphone. Idet man kan kontrollere enheder med sin stemme og dermed tale sig frem til det man ønsker (svar på et spørgsmål, vejledning, bestilling af produkter, kommunikation med sin netværk, osv..), er alle brugergrupper interessante som målgruppe. Uanset IT-kyndigheden.
  • Markeder og interessen for Podcast er I stærk vækst. Podcast er radiofortællinger som udlukkende bruger lyd. De meste kende er S-Town, The American Life og Serial.
  • Dialogen med maskinen betyder, at vi få en mere personlig oplevelse. Kunstig intelligens hjælper til at din Smartspeaker kan huske dig som bruger. Hvem kender ikke Her?

Reflektionsspørgsmål: Forestil dig at  din virksomhed eller projekt skulle være tilgængelige som lyd. Hvilken lyd identitet skulle det så have? Hvilken type stemme?