Hos SmartLearning benytter vi cookies for at gøre din oplevelse af hjemmesiden bedre. Ved fortsat brug af hjemmesiden samtykker du til vores brug af cookies.   Læs mere     OK
smartlearning logo

Myten om, at undervisere i fremtiden kan erstattes af computere, holder ikke. Undervisning bliver i fremtiden understøttet af digitale værktøjer, så læreren i højere grad kan koncentrere sig om selve undervisningen. Vi kan aldrig erstatte formidlingen, og den relation en lærer skaber til de studerende, med en computer. 

Automatisering af læring

I dag har vi i vid udstrækning forsøgt at automatisere og optimere processer, således at computere for så vidt muligt udfører opgaver, som før var varetaget af mennesker. En process der er en del af det moderne samfund, hvor udvikling er et ideal. Læringsmiljøet undergår den samme udvikling med en voksende fremgang af digitale løsninger.

Nedenfor kan du se, hvor stor sandsynlighed, der er for, at en robot eller maskine kan løse en undervisers opgaver.

Skærmbillede 2016 05 23 kl. 12.47.19

Illustrationen viser, at der kun er en meget lille risiko på 3% for, at man som underviser indenfor videregående unddannelser bliver erstattet af maskiner. BBC har desuden lavet en interaktiv artikel om, hvilke jobs der sandsynligvis bliver erstattet af robotter på baggrund af en en undersøgelse fra Oxford University.

Du kan læse artiklen her.

Definition på automatisering 

Automatisering betyder at gentage opgaver, der ikke kræver en stor aktiv indsats af lærere eller pædagoger, men som kan erstattes af digitale selvkørende aktiviteter, for eksempel quizzer, selvregulerende læringstier og peer-to-peer afleveringsopgaver. På den måde aflaster systemet underviseren, som i stedet kan koncentrere sig om de vigtige elementer af undervisningen, herunder vejledning og kontakttimer.

Kom i gang med automatisering af din undervisning

Her følger nogle råd til, hvordan du kan automatisere dele af din undervisning

  • Tag et kig på dit undervisningsmateriale og -aktiviteter identificer de elementer, du gentager i dine arbejdsprocesser
  • Find online-baseret værktøjer i den nedenstående interaktionsmodel, som understøtter de forskellige materialer og aktiviteter
  • Indstil de mekanismer og automatiseringer, der kan indstilles i dit LMS eller det system, du bruger.

Apply adapt acquire 2016 2 trukket


Interaktionsmodellen giver en oversigt over de forskellige interaktionsniveauer: Undviser, underviser-studerende, studerende-studerende samt de digitale værktøjer som understøtter interkationen og  læringsaktiviteten. 

Har du spørgsmål?

Kontakt os 

Skærmbillede 2018-06-11 kl. 11.53.18.png

Robert Karl Bernhardt

Projektleder
3615 4720