Hos SmartLearning benytter vi cookies for at gøre din oplevelse af hjemmesiden bedre. Ved fortsat brug af hjemmesiden samtykker du til vores brug af cookies.   Læs mere     OK
smartlearning logo

Dine studerende er med på det digitale beat det skal du udnytte i din undervisning

Læs mere om Ressourcer her

E-learning integrerer de studerende i undervisningen  

Den amerikanske uddannelsespædagog, Malcolm Knowles, beskæftiger sig med voksenpædagogik. Ifølge ham er det vigtigt, at du involverer de studerende i din undervisning på en anden måde, end man ville gøre, hvis det var børn.

Rationalet fra voksenpædagogik kan i høj grad overføres til e-learning, fordi det ofte er voksne, der modtager e-learning. I det følgende er nogle læringsrationaler, som du med fordel kan have i baghovedet, når du tilrettelægger din undervisning. 

Selvopfattelse og motivation til at lære

Voksnes motivation er større, hvis de får lov til at selvlede (self-direct) i forhold til deres læring og muligheder. I modsætning til børn kan de selv se værdien i at lære noget og skal ikke motiveres i samme grad, som børn skal.

Erfaring

Som voksen har du erhvervet dig værdifulde erfaringer både professionelt  og personligt. Disse erfaringer skal anvendes aktivt som ressourcer i læringen, således at de er med at skabe merværdi for undervisningen og dermed også de studerende selv.

Klar til at bidrage: De studerende er klar til at bidrage til undervisningen. Hvis de indledningsvist får forklaret værdien af e-læring, er de klar til at engagere sig, uden at der kræves yderligere ekstern motivation.

Orientering

Når voksne lærer noget, kan de i modsætning til børn hurtigt anvende det i nye kontekster f.eks. på arbejdspladsen til problemløsning. De er med andre ord gode til atomsætte det, de har lært, og kan derfor anvende det hurtigt. 

Brug dine studerende som ressource

Som underviser er der mange gode grunde til at producere indhold i samarbejde med de studerende eksempelvis

Hvis tekstbogen ikke indeholder de relevante metoder eller teorier

Materialet bliver mere spændende og tiltalende

Større variation i undervisningen

Større diversitet i materialet, når de studerende bidrager

Tilpassede læringsmetoder til de studerendeVil du sætte de studerendes læring i centrum, skal du indkludere dem i deres læringsproces, så de føler, at de er en del af den og tager ejerskab over den

Lykkes det at få de studerende til at være medproducenter af materialet, vil det have en række positive effekter på din undervisning:

  • De studerende får mere kontrol over egen læring, som øger motivationen og initiativet
  • Undervisningsmaterialet bliver mere relevant i forhold til de studerendes baggrund og interesser
  • De studerende får større ejerskab over undervisningsmaterialetDe studerende lærer mere, når de deltager aktivtLæringsrummet bliver mangfoldigt og mere spændende.

Har du spørgsmål?

Kontakt os 

Skærmbillede 2018-02-20 kl. 12.16.01.png

Robert Karl Bernhardt

Projektleder
3615 4720