Hos SmartLearning benytter vi cookies for at gøre din oplevelse af hjemmesiden bedre. Ved fortsat brug af hjemmesiden samtykker du til vores brug af cookies.   Læs mere     OK
smartlearning logo

Learning analytics vil sige måling, indsamling, analyse og brug af 'big data' relateret til de studerende og deres adfærd. Intentionen er at forstå og bruge disse data for at kunne forbedre læringen og læringsmiljøet.

Når undervisningen flytter online, får vi data, der siger noget om, hvordan de studerende studerer. Eksempelvis hvor lang tid de bruger på et læringsobjekt, hvordan de besvarer den efterfølgende test, og hvor ofte de er logget på læringsgplatformen.

Online undervisning giver os altså data til at undersøge, ikke bare om de studerende gennemfører, men også hvordan de gennemfører. Dette giver os en unik viden om, hvordan de studerende lærer, som blandt andet kan være med til at forebygge frafald.

At bruge disse learninganalytics kræver fælles fikspunkter for, hvordan vi monitorerer de studerendes aktiviteter, hvordan vi får overblik over studieaktivitet og deltagelse, og hvordan vi anvender den data, således at vi konstruktivt kan fremme kvalitet, læring og gennemførsel.


Learning analytics

For at kunne indsamle læringsdata i forbindelse med learning analytics, skal undervisningen foregår via en læringsplatform, et Learning Management System, LMS, for eksempel Moodle eller Canvas. 

Ligesom andre digitale platforme såsom Google, Facebook og Amazon, er læringsplatformer designet så brugerens, i dette tilfælde den studerendes, adfærd registreres og måles. Den data som genereres, kan efterfølgende danne grundlag for en analyse af den studerendes adfærd. En viden som kan bruges til at optimere læringen for den studerende f.eks. ved at tilrettelægge undervisningen derefter. 

På den måde målrettes og individualiseres læringen for den enkelte studerende, hvilket kan være med til at forhindre frafald. Samtidig øges kvaliteten af læringsinstitutionen ved hjælp af learning analytics.

I videon herunder kan du møde Dr. Bart Rienties, Programme Director, Learning Analytics ved Open University i England, som har gode erfaringer med brugen af learning analytics. Bart er også en del af LACE-projektet

Fremtiden for learning analytics 

Brugen af learning analytics bliver stadig mere almindeligt, blandt andet på grund af:

Big data

I løbet af de sidste årtier har man forstået brug og dermed værdien af data. Det voksende forståelse men ikke mindst det voksende mængte af data gør at Learning analytics rykker mere i fokus.

Læs mere om hvordan IBM tolker Big data her. 

Online learning

Interessen for online learning vokser, og dermed også værdien af data om adfærd af brugeren. 

Her kan du læse mere om effekter af online learning.

Politisk pres

I et presset samfund skal uddannelsesinstitutioner levere samme, hvis ikke højere kvalitet for færre ressourcer. Der er derfor fokus på effektivisering og forhindring af frafald af de studerende.

Learning analytics og brugen af data har en række fordele


Learning analytics, der fokuserer på hvordan læring kan forbedres ved hjælp af læringsrelateret data, er én af i alt tre metoder til brug af data inden for læring.

De andre to dicipliner er

Educational data mining

Der fokuserer på den tekniske udfordring, og spørger hvordan vi kan ekstrahere værdi ud af store mængder læringsrelateret data.

Academic analytics

Der fokuserer på de politiske og økonomiske udfordringer, og spørger hvordan man kan forbedre læringsmuligheder, og benytte nationale og internationale resultater ved hjælp af læringsbaseret data.

Har du spørgsmål?

Kontakt os 

Skærmbillede 2018-02-20 kl. 12.16.01.png

Robert Karl Bernhardt

Projektleder
3615 4720