Hos SmartLearning benytter vi cookies for at gøre din oplevelse af hjemmesiden bedre. Ved fortsat brug af hjemmesiden samtykker du til vores brug af cookies.   Læs mere     OK
smartlearning logo

Hvad er Virtual Reality, VR, og hvordan bruger vi det?

Følg frontrunnerne






Virtual Reality er en teknologi med et stort potentiale. VR giver dig unikke og virkelighedsnære oplevelser i et kunstigt læringsunivers.

Du svæver over New Yorks skyline, oplever det gamle Rom, går på opdagelse i Amazonas jungle, dykker i verdens have og svømmer med hvaler og skildpadder eller udrydder zombier på en helt almindelig onsdag aften. I den analoge virkelighed sidder du bare hjemme i din stue med en oversized brille på. Virtual Reality får det til at føles, som om du er centrum i alle oplevelser.


Hvad er Virtual Reality ?

Virtual Reality er en teknologi, som skaber meget virkelighedsnære virtuelle verdener i 3D og 360 grader. Det sker ved hjælp af en processorkraft og specielle Virtual Reality briller. Bedst af alt så kan du bruge din smartphone som skærm. I fremtiden vil din smartphone også kunne optage live i VR.


Hvad kan du bruge VR-briller til?

VR-briller er hardware, som bruges sammen med din smartphone eller computer. Brillen blev oprindeligt udviklet til VR film og spil, hvor du selv er hovedpersonen i den virtuelle verden. Indtil i dag har udviklingen af VR derfor koncentreret sig til film og spil.

Men nu har andre sektorer også fået øjnene op for potentialet. Teknologien har været kendt i årtier, hvor flysimulatorer er blevet brugt i lang tid til at klæde piloter på til at styre et fly. I dag er VR-teknologien blevet så god og virkelighedsnær, at det kan bruges som applikation i mange hverdagsscenarier. Det, kombineret med at priserne for VR-udstyret er faldet, betyder, at teknologien i dag kan blive alle mands eje.

Helt afgørende for VR oplevelsen er opløsningskvaliteten, som er det, der afgør, om vores hjerne “tror” på, at vi befinder os i den virtuelle verden. 

VR bruges allerede i mange sammenhænge for eksempel museer, ejendomsmæglere, social networking 2.0, produktpræsentationer og ikke mindst undervisning.

VR i undervisning

VR transformerer digital læring til oplevelsesrig og praksisnær læring. I dag kan VR inddrages succesfuldt i undervisningen, fordi priserne er nået et niveau, hvor institutioner har råd til at indkøbe VR udstyr, og de fleste studerende har en iPhone i lommen til at afspille VR film.

1) Undervisningen kommer ud i praksis

Fagområder hvori der indgår praktiske elementer i uddannelsen, vil have gavn af interaktion med VR, fordi det tillader, at de studerende afprøver kompetencen i praksis. Studerende kan bevæge sig rundt i den aktuelle arbejdssituation og derigennem tilegne sig læring i praksis. På den måde anvendes det, der læres.

2) Det koster ikke noget at lære af sine fejl

I det virtuelle rum kan de studerende øve sig igen og igen uden omkostninger, fordi der ikke skal bruges ressourcer til den egentlige træning. VR gør det således muligt, at kostbare simulationer kan gennemføres igen og igen blot ved at trykke reset. Farlige stoffer kan blandes uden risiko for, at eksperimenter sætter laboratorier i brand, eller at der udvikles farlige forbindelser. Det koster ikke noget at lære sin fejl.

3) Det virtuelle samarbejde bliver virkeligt

I dag muliggør internettet et samarbejde på tværs af lande og tidszoner. Det samarbejde blive endnu mere virkelighedsnært, når det sker via VR, fordi situationen man mødes i bliver virkelighedstro, som på mange områder kan være med til at gøre samarbejdet lettere.

4) Alle bliver superhelte

VR gør alle til til superhelte. Med VR brillen kan alle løfte store maskiner, gå på vandet, gå gennem ild og flyve i luften. Hvilken superkraft vælger du?

Eksempler på undervisningssituationer, hvor VR brillen øger læringsudbyttet:

Ingeniør 

sales_sim.jpg

http://www.engineering.com/PLMERP/ArticleID/9484/Can-Virtual-Reality-Help-Optimize-Product-Engineering-Manufacturing-and-Operations.aspx

Arkitektur

x-three_rendering_illustration_for_architecture_daily.jpg

http://www.archdaily.com/616251/virtual-reality-coming-to-an-architecture-office-near-you

Lægevidenskab 

VRhealth.jpg

https://appreal-vr.com/blog/vr-medicine-game-changing-technology/


Hvilken brille skal du vælge ?

VR-briller findes i mange forskellige prislejer og funktionalitets niveauer. De kan inddeles i tre kategorier:

1) Standalone VR 

Som navnet afslører kan disse enheder bruges uden hverken telefon og computer. Denne type er derfor også den dyreste løsning. Her får du to bud:

2) PC/ Console VR

PC/ Console VR er den mest udviklet og populære kategori på markedet. Her er det værd at bemærke, at VR-udstyret skal være forbundet med en kraftig computer med blandt andet en stærk processor, mindst 4 eller 8 GB hukommelse og et godt grafikkort. Fordelen her er, at interaktionsniveauet er det højeste blandt alle kategorier, da brillerne kan bruges med joysticks, der er derfor mulighed for bevægelse i det virtuelle rum. Smartphones skal ikke bruges med disse briller. Her kan du se klassens bedste:

3) Mobile VR

Mobile VR er klassens begynder. Her er interaktionen begrænset pga. af manglende sensor/ joysticks og begrænset processer-styrke, fordi smartphonen bruges som både skærm og afspilningsenhed. Fordelen her, udover prisen, er mobilitet. Her er udbuddets bedste og mest brugte:

Har du spørgsmål?

Kontakt os 

Skærmbillede 2018-02-20 kl. 12.16.01.png

Robert Karl Bernhardt

Projektleder
3615 4720